Val

Jag läser en blogg skriven av en tjej som inte bara kommit ut med sin politiska åsikt i bloggen, utan också proklamerar den.

Nu innan valet har hon lagt ut ett par filmer som förespråkar partiet hon tänker rösta på. Dessa inlägg har fått enorm respons. Jag har börjat inse detdär med att valtider tar fram det fula i människor. Folk skriver att hon är dum i huvudet. Egoistisk. Att hon har seriösa problem. Ibland drar de till och med till med det seriösa hotet att de ska SLUTA LÄSA HENNES BLOGG. Det många verkar vara upprörda över är att hon tar ställning politiskt på en offentlig plats. Som om det vore otroligt omoraliskt och fel att stå för sin åsikt bara för att man är en offentlig person.

Det som egentligen är värst med kommentarerna är de diskussioner som startar. Det är chockerande vad folk kan ta till när det är politik och det är internet. Jag förstår faktiskt inte hur man på grund av att man har en annan politisk åsikt kan hata en person man aldrig träffat, speciellt inte när det (som det i dethär fallet gör) handlar om två partier med så lik politik som socialdemokrater och moderater har after all. (Inget av dem vill slänga ut invandrare, båda står för jämställdhet, båda vill bygga nya bostäder, båda vill sänka arbetslösheten, inget vill sälja landet som provyta för kärnvapen och inget vill anfalla Ryssland)

Med tanke på vad folk är redo att ta till när det gäller att bestämma över ett lands styre är jag inte alls längre förundrad över hur krig kan fortlöpa som de gör och som de gjort i alla tider. Jag tycker att dethär är en väldigt obehaglig inställning att ränna in i.

Svar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0