Bröd.

Jag undrar vem som döper bröd. Det finns många exempel på brödnamn som gör mig misstänksam. Pågens "Njuta", "Äntligen!", "ENERGI" och AXAs "Harmoni". Jag undrar hur namnen bestäms. Om det är någon yogafantast någonstans som har titel "Brödnamngivare" eller om de bestäms genom stora möten med alla brödtillverkarens medarbetare. "Nu ska vi döpa ett nytt bröd", och så börjar alla komma med förslag som påminner om min mammas kommentarer efter en tidig morgontur på långskidor i femton minusgrader.

Just nu verkar det vara trendigt att fokusera på brödets form vid namngivandet. Förutom de gamla favoriterna "Dinkelrutorna" finns rågrutorna och även "Rund och god". Sanningen är att jag just i denna stund sitter och tuggar på "God i Kvadrat". Hur kommer det sig? Brödnamnstrender?

Ett av livets många mysterier.

http://www.torebrings.se/bilder/artikelbilder/169203.jpg

Svar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0