Välja

Ligger utslagen i sängen, jag har varit sjuk i ~två veckor och tänker nu att det är dags att göra en attack med sängliggande för att bli frisk. På en lördag. Roliii.

Jag har försökt ta vara på tiden och kollat i broschyrer och kataloger jag tog på SACO-mässan igår, men detta gör mig mer förvirrad än säker. Det finns inget universitet som är sådär övertygande som jag hade hoppats på, och de jag varit sugen på innan verkar inte ha den utbildning jag letar efter.

Det jag håller på med nu är att rannsaka mig själv och komma på vad jag egentligen letar efter för slags kvaliteter hos ett universitet.

Jag vill helst gå på ett universitet större än Gröndalsskolan som ligger i en stad som är mer än dubbelt så står som Nynäshamn för att få lite förändring, och för att jag tror att studier i en större och mer etablerad studentstad gör det lättare att fokusera på vad man verkligen är där för. (Gå ut med högsta betyg i alla kurser, ingen stress, ingen stress..)

Att gå på Stockholms Universitet är något jag har blandade känslor om. Egentligen har jag för länge sedan uteslutit Stockholms Universitet ur mina alternativ, för att jag fick för mig att en större flytt skulle göra att jag lade om mina vanor och då kanske fick till några som var mer gynnsamma för studier än de jag har nu. Vid närmare eftertanke så tror jag att "flytta hemifrån" i enkelhet skulle vara en tillräckligt stor förändring för att denna effekt skulle nås. Ett till lite mindre minus är att Stockholms universitet är byggt på 70-talet, är grått, mossigt, fult och deprimerande. Ett motvägande plus är att jag har 700 ködagar i Stockholms studentbostadskö och skulle kunna få en ganska schyst boende där när det är dags. Denna trygghet väger faktiskt ganska tungt. Dessutom finns det också ett stort plus i att det är så nära hem.

Jag tycker också att det är viktigt att det finns ett gym i staden, men det gör det nog i alla städer.

Minnesanteckningar till mig själv:

Naturvetenskapligt basår Karlstad Universitet;
Fysik A, B
Kemi A, B
Biologi A, B
Matematik D, E
60 HP

Jag behöver egentligen inte matematik E, men att ha läst den lär ju inte vara något negativt. Läser man på den nivån lär ju matten på högskoleprovet inte kännas lika jobbig som den gjorde för mig i år ... Negativt här är att Karlstad är en liten stad och att universitetet är ett ungt universitet. Jag vill gå på ett gammalt universitet för det verkar coolare.

Naturvetenskapligt basår Stockholms Universitet;
Fysik A, B
Kemi A, B
Biologi A, B
Matematik D
60 HP

Naturvetenskapligt basår vid Örebro Universitet;
Fysik A, B
Kemi A, B
Biologi A, B
Matematik C, D, E
Inga högskolepoäng

Jag vet inte om jag skulle komma in på dethär basåret (alternativt skulle vilja det) med tanke på att jag redan kommer att ha ett betyg i matte C. Man får välja att läsa en av de kursiverade kurserna, vilket för mig skulle bli Fysik B.

Naturvetenskapligt basår vid Göteborgs Universitet;
Fysik A, B
Kemi A, B
Biologi A, B
Matematik D, E
60 HP (?)

Här var det någon som sa att kursledarna var inspirerande och engagerande. Det skulle jag kanske kunna behöva.


Svar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0